Underhållsrengöring – vad är det egentligen?
Många kan inte börja med termen ”underhållsrengöring”.
Underhållsrengöring betyder helt enkelt att ett objekt rengörs regelbundet med vissa intervall. Det spelar ingen roll om det är dagligen, varje vecka eller varje månad. Det är helt enkelt repetitivt rengöringsarbete. Den exakta omfattningen av detta arbete bestäms i förväg.
Om du söker efter den här termen på Internet hittar du ofta städföretag som beskriver underhållsrengöring som kontorsrengöring. Det är mer en generisk term och de föremål som behöver underhållsrengöring är mycket olika.
Ja – det är ofta kontorsstädning, men det finns också städning i förskolor, trappstädning, städning av övningsrum, städning av köpcentra, stormarknader eller skolor och mycket mer.
Vad görs under rengöring av underhåll?
I början av ALLT underhållsrengöring kommer vi över och ser vad som behöver göras. Våra fastighetsförvaltare har alla många års erfarenhet av städning av byggnader – så kunden kan lita på vår professionella bedömning! Medan vi tittar på objektet (kontor, övning, butik, mottagningshall osv.) Kan vi direkt se vilket rengöringsarbete som krävs.
Vi måste bland annat titta på hur många rum som finns tillgängliga, hur stora och omfattande sanitetsanläggningarna är, finns det ett kök eller vilka golvbeläggningar som finns tillgängliga.
För att skapa vårt rengöringskoncept måste vi naturligtvis också veta i vilken utsträckning objektet ”används” och av hur många människor. Enkelt uttryckt, en toalett som används av 60 personer om dagen har ett större behov av rengöring än en toalett som används av 6 personer om dagen. Logiskt rätt?
Naturligtvis diskuterar vi också med våra kunder deras mycket individuella önskemål och krav. Kommersiella områden med mycket allmän trafik ställer vanligtvis högre krav – särskilt ingångsområdet har hög prioritet här. När allt kommer omkring är första intrycket särskilt viktigt!
Efter att vi har inkluderat alla krav, kriterier och önskemål, kan vi skapa ett individuellt rengöringskoncept. Här registreras det skriftligen vilka tjänster vi tillhandahåller och med vilka intervall vi tillhandahåller dem.
Vilka tjänster tillhör underhållsrengöring?
Som redan förklarats ovan är tjänsterna naturligtvis alltid individuellt anpassade.
Vi kan ändå ge några exempel:
– Töm avfallsbehållaren och askfat
– Torka av bord och skrivbord
– Samla upp smutsig disk
– Rengör verktyg (skärm, tangentbord)
– Rengör sanitära områden
– Fylla på hygienartiklar (handdukspapper, tvål)
– Sopa / damsug / torka av golvet
– Håll trapphuset och hallen rena
– Ta bort damm, fingeravtryck och bakterier från disken
– Damm av lampskärmar
– Rengör väntrummet (stolar, golv)
– Rengör och desinficerar toaletter
– Underhålla fikarummet (hyllor, handfat, handtag etc.)
Efter överenskommelse utför vi också speciellt rengöringsarbete med större intervall. Dessa inkluderar uppgifter som fönsterrengöring eller blank grundrengöring.
Fördelar med underhållsrengöring
Regelbundenheten för underhållsrengöring har mer än bara visuella skäl och fördelar. Naturligtvis handlar det också om att se till att kunder och besökare får ett gott intryck och att anställda inte sitter vid det dammiga skrivbordet. Men regelbunden och grundlig rengöring eliminerar också bakterier. Bakterier och virus, som annars är en hög infektionsrisk för alla anställda. Bakterier kan lätt spridas genom kontakt med skrivbordytor, tangentbord, dörrhandtag, skåphandtag, ljusströmbrytare eller kranar och öka risken för infektion!
Bortsett från det är det mycket mer koncentrerat och effektivt att arbeta i en ren miljö.
Mycket viktigt: när du har beställt oss att göra underhållsrengöring, kommer du aldrig att behöva oroa dig för det igen. Kundnöjdhet, tillförlitlighet, kvalitet och uppmärksamhet på detaljer är högsta prioriteringar för oss. Och om något inte går som önskat har du en permanent kontaktperson till vilken du kan vända dig.
Kontakta oss som städfirma i Malmö idag!